ON1BES Labo 2015               Mini-Whip Slim Line (0-30 MHz)

home
Back to Index-page

For english version klik here

Verbeterde Mini-Whip antenne


Opzet

Van de Mini Whip antenne ( zie mijn vorige artikel Mini-Whip Antenna 2015 bestaan al talloze ontwerpen en uitvoeringen.
Echter, in de praktische uitvoering ervan, is het niet altijd zo simpel om een geschikte behuizing te vinden voor (buiten) montage.
Dit zijn soms potjes, dozen, buizen en andere eigenaardige behuizingen, die dan ook nog waterdicht moeten zijn.

Wat nu als we de zaak omdraaien ? Ik kwam op het idee om het geheel wat meer te miniaturiseren, zodat we kunnen gebruik maken van een simpeler construktie. Zoals een stukje elektro  PVC buis van 3/4" (16mm) uit de Hobby markt, met 2 afdichtings-kappen (voor stoelpoten) boven en onder , waar heel de Mini Whip ingeschoven kan worden.
En zo is de Mini-Whip Slim Line geboren.

Het is nu heel wat gemakkelijker om het geheel binnen of buiten vast te klemmen met standaard 3/4 plastiek beugels of klemmen.
Het concept blijft hetzelfde, enkel de printjes zijn aangepast om rechtstreeks in het buisje te passen .
Inwendige diameter van de buis = 16mm. De Antenne plaat (Plate) is 100mm x 16mm koper enkelzijdige print .

De koppel-capaciteiten zijn 220nF of 470nF MKM of Keramisch (de waarde maakt niet veel uit).

  Hier het schema :

MW Schema

De print layout van de hoofd-print :

Miniw 2a
Antenne + AMP
Klik op de foto voor grotere versie
De hoofd print + antenne passen in een stuk PVC buis van 3/4" (16mm).
Als de BNC connector NIET mee in de buis past, kan deze beter weggelaten worden, en de kabel naar hoofdprint kan hierop rechtstreeks gesoldeerd worden.
Vergeet niet eerst de kabel door een gat (van 6 mm) in de afdichtings-dop te steken alvorens vast te solderen aan het hoofd-printje.

De print layout van het voedings-printje
:

Miniw2-b
Voeding
Klik op de foto voor grotere versie
Het voedings printje past ook in een stukje PVC buis. Het is dan wenselijk om dit stukje  buis met aluminium folie te omwikkelen, en een verbinding te maken met de massa van de kabel. Ook hier kan de BNC connector weggelaten worden indien nodig, en de kabel naar antenne rechtstreeks gesoldeerd worden.

Foto van het geheel :
Foto2
Foto3
Boven: Antenne + AMP - Onder: de voedingsprint
Klik op de foto voor grotere versie.
Het geheel past in een stukje electro PVC buis van 3/4" of 16 mm , maar zonder de witte BNC connector . De afdichtingskappen zijn hier nog niet aanwezig.
Voor een test van deze antenne, zie op mijn website HF Mini Whip Antenne.

Downloads:
De print-layout kan u hier downloaden: MiniWhip1.2.zip .
' 73 on1bes

mailmail: on1bes Scarlet.be