ON1BES Labo 2018                Mini-Whip Slim Line (0-30 MHz)

home
Back to Home-page

For english version klik here

Verbeterde Mini-Whip antenne

Opzet

Van de Mini Whip antenne ( zie mijn vorige artikel Mini-Whip Antenna 2015)  bestaan al talloze ontwerpen en uitvoeringen.
Echter, in de praktische uitvoering ervan, is het niet altijd zo simpel om een geschikte behuizing te vinden voor (buiten) montage.
Dit zijn soms potjes, dozen, buizen en andere eigenaardige behuizingen, die dan ook nog waterdicht moeten zijn.

Wat nu als we de zaak omdraaien ? Ik kwam op het idee om het geheel wat meer te miniaturiseren, zodat we kunnen gebruik maken van een simpeler construktie. Zoals een stukje elektro  PVC buis van 3/4" (16mm) uit de Hobby markt, met 2 afdichtings-kappen (voor stoelpoten) boven en onder , waar heel de Mini Whip ingeschoven kan worden. En zo is de Mini-Whip Slim Line geboren.

Het is nu heel wat gemakkelijker om het geheel binnen of buiten vast te klemmen met standaard 3/4 plastiek beugels of klemmen.
Het concept blijft hetzelfde, enkel de printjes zijn aangepast om rechtstreeks in het buisje te passen.
Inwendige diameter van de buis = 16mm. De Antenne plaat (Plate) is 100mm x 16mm koper enkelzijdige print.
De koppel-capaciteiten zijn 220nF of 470nF MKM of Keramisch (de waarde maakt niet veel uit).
Omdat er weinig massa-vlak is op de print, is het van belang dat de antenne-print aan de connector geaard wordt, samen met de metalen mast, en met een apparte aard-draad naar de grond gaat.

Het schema van de antenne en de voeding op afstand:

MW Schema

De layout van de antenne-print:

Miniw 2a Antenne + AMP
Build Voorbeeld van inbouw in een 3/4" electra PVC buis
Foto2
Foto van de PVC buis en de antenne-print met een stuk 3/4" electra PVC buis

Klik op de foto voor grotere versie

De antenne-print past in een stuk PVC buis van diameter 3/4" (16mm).
De BNC connector kan u beter weglaten wegens vochtproblemen, en de kabel naar de antenne-print kan b.v. in een print-kroonsteentje geschroefd worden, zie de witte bouwtekening. (of rechtstreeks solderen).
Vergeet niet de kabel eerst door een gat van 6 mm in een 3/4" PVC afdichtings-dop te steken , alvorens vast te schroeven of te solderen aan het antenne-printje.
De print layout en het voedings-printje :
Miniw2-b
Het voedings-printje
Miniw2-b
Foto van het voedingsprintje

Klik op de foto voor grotere versie

Het voedings-printje past b.v. in een stukje vierkante 19x19 aluminium buis uit de bouwmarkt. Vanaf de BNC connector gaat een coax kabel naar de antenne. De kabel naar de HF Converter/ontvanger wordt rechtstreeks gesoldeerd op het voedingsprintje.
Het ene eind is dichtgeplooit, na het afzagen van 3 zijden van het buisje. De print-BNC gaat ddar door een geboord gat van 16mm.
De andere zijde kan u dichtmaken met een vierkante dop uit de bouwmarkt. De vastgesoldeerde kabel gaat hier door een gat van 6mm in de PVC kap.
Voor een test van deze antenne, kijk op mijn website voor de HF Mini Whip Antenne.

Downloads:
De print-layout kan u hier downloaden: MiniWhip1.2.zip
References (Maybe some are broken):
http://pi4utr.nl/wp-content/uploads/download/pa0rdt_whip.pdf
http://www.hamnieuws.nl/pa0rdt-mini-whip-bij-wimo/
http://www.pa4nic.nl/Mini-Whip/MiniWhip-pagina.html
http://dl1dbc.net/SAQ/Mwhip/Article_pa0rdt-Mini-Whip_English.pdf
Technical pages :
http://www.pa3fwm.nl/projects/miniwhip/
http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn09d.html
This antenna is great for use with my SDR HF UP-convertor :
sdr_up_conv_v3.0_ade1_125_nl.html ' 73 on1bes
mailmail: on1bes Scarlet.be